Att vara hästmänniska

Att vara en hästmänniska skiljer sej ganska mycket ifrån en människa utan häst. En hästmänniska måste prioritera hästen först innan man kan göra annat. Vi hästmänniskor lever ett ganska stressigt liv. Under 24 timmar ska vi hinna med att rida, mocka, rykta, skola och läxor. Ibland händer det att vi måste sitta uppe men läxorna till sent sent på kvällen för att få det hela att fungera. 
Jag har fått höra 'Hur orkar du med allt?' 'HALLÅ, det är -25 grader ute, du kan ju inte vara i stallet nu?'
Har man ett intresse för hästar så är det inte alls jobbigt, det är ingen hobby. Det är mer en livsstil som vi valt att leva i. Det där med att man inte får någonting tillbaka är inte sant, jag får så mycket mer tillbaka än vad man kan få av en människa. 
 
Det jag hatar är människor som kallar hästar framför allt för hamburgare, men också för frukter. 
Vi kanske inte tycker att det är så kul som ni tycker. 
Men tänk efter, jag kämpar mot en 400kg häst medan ni springer efter en 1kg fotboll. Ridsporten är riktigt tuff och det är en jäkla konkurrens. 
När man är i stallet så är man aldrig ensam.
 
Visst, nu på vinterhalvåret så är det inte lika kul att klä på sej flera lager kläder, sen gå upp till stallet. Men vi gör det för att vi måste och för att det är vårat intresse. Men när vi väl kommer till stallet så blir man alltid kvar extra länge fast att man fryser ihjäl om fingrarna/tåna. 
Det jag tycker är värst är att mocka med isbitar till fingrar och att bära fler hinkar med vatten.
Vi hästmänniskor måste alltid tänka på vart man kan rida, vart det inte är halt.
 
En vanlig dag för mej ser typ ut såhär. 
När jag kommer hem från skolan tre eller fyra så äter jag något, hos mormor och morfar eller hemma. Sen går/cyklar jag till stallet. Jag börjar med att ta in Lady. Först så ryktar jag henne sen så sadlar o tränsar jag.
Efter det så rider jag ut en sväng på ca 1 timme. När jag kommer tillbaka från ridturen så fixar jag klart Lady, släper ut henne i hagen, ger henne vatten om hon behöver. 
Sen så fixar jag klart allt tråkigt arbete som, mocka, packa hö, fylla vatten, fixa fodret och sopa. 
 
Kommer hem vid ca halv 7, äter mat, gör läxor. Oj, plötsligt är klockan tio, shit jag är inte klar med läxorna! 
Då blir det en timme till pluggning...men upp ur sängen för ännu en stressig dag kommer jag.
 
Jag har valt att leva detta liv, och det är inget jag ångrar! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback