Smeka eller klappa?

Ska man smeka eller klappa sin häst vid beröm? Jag tycker att man ska smeka hästen på halsen och inte klappa den. Jag tänker mig att om jag skulle ha gjort något bra så skulle hellre vilja ha en mjuk smekning än att få en liten hård klapp som beröm. För hästarna känner ju när en liten fluga landar på dem, så de är ganska känsliga på det sättet.
Men när jag rider så blir det en reflex att man klappar hästen på halsen när den har gjort något bra. För det sitter ju i huvudet att man ska göra så.. Efter som jag alltid har hört att man ska klappa sin häst när den har gjort något bra. Men jag tror att de hästar som har blivit vana vid det vet att det är signalen för beröm. Men i det vilda så står ju hästarna inte och "knackar" på varandra utan de putsar ju varandra.  
Men som sagt, jag försöker att lära om mig att jag ska smeka hästen i stället.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Super bra blogg! Några frågor till frågestunden... Är ni tvillingar? Samma skola? Bästa förutom ridsporten? Bästa vännerna?? och ni får inte svara varandra! ;) pusshej

2013-01-18 @ 17:50:25

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback